1- سعی کنید کامپیوترتان را با تعداد سال گارانتی بیشتر بخرید. این کار کامپیوترتان را تقریباً برای تمام عمر مفیدش بیمه خواهد کرد و سعی کنید همیشه کامپیوترتان را برای تعمیر به جایی که آنرا خریدهاید ببرید.
2- از دادههایتان نسخه Backup (پشتیبان) تهیه کنید. هرچه زودتر این کار را انجام دهید، چون دادههای کامپیوتر شما با ارزشترین قسمت آن است. از فایلهای Mp3 گرفته تا اسناد و برنامههای مختلف. یک نسخه Backup به روز شده از دادههای کامپیوترتان را هر چند وقت یکبار روی CD - RW درایوهای Zip و یا هر وسیله در دسترس برای این منظور تهیه کنید.
3- از بستههای Utility خوب استفاده کنید: Norton System Works و یا Fix it ساخت Ontrack جزو جدیدترین و بهترین نمونهها هستند و اگر به آنها دسترسی ندارید بدنبال بستههایی باشید که نه تنها نرمافزار عیبیاب، بلکه نرمافزارهای ضدویروس و یوتیلیتیهای Backup نیز در آنها موجود باشد.
4- سی دیهای منابع و اصلی را دم دست نگه دارید: وقتی یک اشکال پیش میآید، سیدیهای اصلی شما که حاوی دادهها و نرمافزارهای نصب شده روی کامپیوترتان میباشند(از سیستم عامل تا نرمافزارهای دیگر)، بهترین راه برای نجات هستند، بخصوص اگر یک برنامه یا نرمافزار که بتازگی نصب شده باعث مشکل باشد.
5- در صورت امکان از سایتهای اینترنتی مشکلیابی استفاده کنید: اگر یک کاربر خبره اینترنت هستید و امکان دستیابی و یافتن سایتهای مفیدی از قبیل Askme.com، Nowonder.com و یا Service911.com را دارید، اگر کامپیوترتان کاملاً از کار نیافتاده، آنگاه وارد یک جلسه Chat شده و یا با فرستادن یک نامه الکترونیکی که بطور کامل و روشن مشکل شما را بیان میکند، غالباً به دریافت راهنمایی و کمکهای رایگان در این زمینه خواهد شد. البته بجای سایتهای مخصوص حتی میتوانید از دیگر کاربران در سراسر دنیا کمک بخواهید.
6- هنگام خرید خیلی دقت کنید: هنگام خرید یک کامپیوتر، در انتخاب فروشگاه دقت زیادی انجام دهید و سوالهای لازم را در مورد خدمات پس از فروش و غیره بپرسید. سوالهایی از قبیل: آیا عیبیابی احتمالی در آینده هزینه جداگانهای خواهد داشت؟ آیا تعمیرات گارانتی خواهند شد؟ اگر چنین است برای چه مدت؟ و غیره. در نهایت با ارزیابی همه مسایل (نه فقط قیمت!) فروشگاه مورد نظرتان را برای خرید کامپیوتر انتخاب کنید.
7- تمام جزئیات را یادداشت کنید: هنگام بروز مشکل قبل از بردن کامپیوترتان به تعمیرگاه تمام جزئیات در مورد مشکل از جمله تمام پیامهای خطا و غیره را دقیقاً یادداشت کنید و تمام سیدیها و فلاپیهایی را که هنگام خرید همراه کامپیوترتان گرفتهاید، همراه ببرید، چون ممکن است، تکنیسین مربوطه آنها را از شما مطالبه کند.
8- سعی کنید با تکنیسین مربوطه ارتباط قوی برقرار کنید: در محل تعمیر به مسئولین و دستاندرکاران تعمیر، مشکل را دقیقاً توضیح دهید و تشریح کنید و قبل از شروع کار از آنها بخواهید که حتماً جواب مساعد شما را بگیرند.
9- یک حساب کلی داشته باشید: وقتی کامپیوترتان را تحویل میگیرید، کارهای انجام شده و قیمت تمام شده را مرور کنید و حتماً درخواست یک گزارش و فاکتور با جزئیات کامل را بکنید. در صورت امکان برای قطعات و تعمیر انجام شده گارانتی دریافت کنید.
هر چه سریعتر کامپیوترتان را امتحان کنید: یک تعمیر ناقص میتواند باعث بروز اشکال شود، بنابراین کامپیوترتان را پس از برگرداندن از تعمیرگاه هرچه سریعتر آزمایش کنید. چیزهای جانبی مثل پرینتر و غیره را نصب کنید و مطمئن شوید که همه چیز درست کار میکند و در صورت وجود احتمالی مشکل آنرا سریعاً به تعمیرکننده اطلاع دهید.